HUN777
Beszámolók
Időjárás
Főoldal  I  Elérhetőség
Gyakorló túra  I  Nordic Walking túrák  I  Erdélyi hegyi túrák  I  Hasznos tudnivalók
Hasznos tudnivalók

…ha meleg van
Ha végig melegre számíthatunk a túra során, egyszerű dolgunk van. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy jól szellőző ruhákba bújjunk.
Bakancsot vagy túracipőt mindenképp húzzunk, bármennyire is melegnek tűnnek, bokánk védelme sokkal fontosabb. Rövidnadrágban – különös tekintettel a magyarországi kullancsveszélyre – nem célszerű elindulnunk. Inkább vékony, jól szellőző hosszú nadrágot válasszunk! Felülre nem ajánljuk a pamutpólókat, mert akármennyire is kényelmesek, ha megizzadunk, nagyon nehezen száradnak meg, igen jól tartják a nedvességet. Az utóbbi években elterjedtek az ún. technikai pólók, amelyek valamilyen mesterséges anyagból készülnek, és ennek köszönhetően anyaguk nagyon gyorsan szárad. Hiába izzadunk, a pólónk gyakorlatilag mindig száraz marad. Emellett a technikai pólók nagyon kényelmes viseletet is jelentenek. Tűző napon legyen a fejünkön baseball sapka vagy kendő, nehogy napszúrást kapjunk. És persze vigyünk magunkkal naptejet, valamint jó sok ivóvizet!

Ne felejtsük el, hogy a hegyekben bármikor kialakulhat egy-egy futó zápor, vagy komolyabb felhőszakadás. Ezért akármennyire is felhőmentes az ég, mindig legyen nálunk
esőkabát és valamilyen melegebb holmi.

…ha hideg van
Sokkal körültekintőbben kell öltöznünk egy túrára, ha változékony, hűvös, szeles az időjárás. Persze más a helyzet, ha az őszi erdőben kirándulunk, és más, ha például egy hótalpas túra során egy hóviharral kell felvennünk a „harcot”.

Általános jó tanácsként a különféle
aláöltözeteket emelhetjük ki, melyek vékonyak, felveszik testünk alakját, és legalsó rétegként melegen tartanak. Az aláöltözeteknek nagyon jó a nedvszívó képessége, ezért az izzadtságot kiválóan elvezetik bőrünkről, majd gyorsan meg is száradnak.
A
túranadrág nem jó, ha vászonból készül (a legrosszabb a farmer), mert ez az anyag nem rugalmas, így mozgás közben egyáltalán nem kényelmes. Olyan nadrágot válasszunk, amelyik kissé „nyúlós”, rugalmas, strech anyagból készült, hogy a lábunk mozgását az emelkedőkön, lépcsőkön és sziklákon ne korlátozhassa a nadrágunk.

A felső testünk sokkal hajlamosabb a fázásra, mint a lábunk, így erre nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk. A legalsó réteg – hőmérséklettől függően – valamilyen aláöltözet vagy nedvszívó technikai póló legyen, amire aztán vékony
polár pulóvereket vehetünk. Alapszabály a réteges öltözködés. Az is általános szabály, hogy a túra kezdetén úgy öltözzünk fel, hogy egy kicsit fázzunk. Ha elindultunk, pár perc mozgás után ugyanis a szervezetünk termel annyi hőt, hogy pont megfelelő legyen a hőérzetünk.

Nagy hidegben még véletlenül se feledkezzünk meg a
sapkáról és kesztyűről. Mindenki tudja, hogy az egyujjas kesztyű melegebb az ötujjasnál, és azt is, hogy a sapka azért fontos, mert a fejünk hőleadó képessége egészen kiváló. Ha fázunk és sapkát húzunk, az már fél sikernek számít.

…ha hideg van, és az eső is esik
Ilyenkor ez a megfelelő összeállítás:
aláöltözet, mely melegen és szárazon tartja testünket, az izzadtságunkat pedig a külső rétegek felé vezeti; utána következik vagy következnek a vékony – esetleg nagy hidegben a vastagabb – polárdzseki(k), melyek a kellemes melegért felelnek; majd jöhet a vízálló kabát és nadrág az eső és szél ellen.

A lélegző anyagból készült esőkabátok csak akkor működnek jól, ha testünk párája a különféle rétegeken keresztül eljut az esőkabát anyagának belső oldaláig. Emiatt fontosak a jól szellőző rétegek az
esőkabát alatt.

…és ami még hasznos lehet
  • kulacs: jól záródó, hidegben hőtartó termokulacs
  • fejlámpa: a tapasztalt túrázók – főleg akikre rásötétedett már egy túra során – soha nem hagyják otthon a fejlámpájukat sem; sosem lehet tudni...
  • kényelmes hátizsák, ami nem akadályoz a mozgásban, vagy a nordic walking botok használatában
MAIN4WARD ::: Professional Webdesign Inweb Informatika     © 2009-2015 HUN777 Szabadidősport Közhasznú Egyesület  I  Elérhetőség  I  Jogi nyilatkozat